Systemy Jakości

GDP (Good Distribution Practice)

DPD (Dobra Praktyka Dystrybucyjna)

To zestaw procedur i wymagań zapewniających właściwy sposób postępowania z  produktem leczniczym w łańcuchu logistycznym od producenta do apteki.

Celem jest zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz legalności pochodzenia produktów leczniczych.

ISO 9001:2015

Zawiera wymagania dla systemu zarządzania jakością mającego zastosowanie dla każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości i rodzaju, która potrzebuje wykazać zdolność do ciągłego dostarczania wyrobów zgodnych z wymaganiami klienta i mających zastosowanie przepisów oraz dążącej do zwiększenia zadowolenia klienta (według ISO 9001 wyrobem jest także usługa).

HACCP

HACCP to System Analizy Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontrolne. To metoda, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, również i przede wszystkim podczas transportu żywności.

IFS Logistics

Standard IFS Logistics został stworzony dla zapewnienia bezpieczeństwa produktów w całym łańcuchu dostaw. Skierowany jest do dystrybutorów i nie odnosi się do zakładów przetwarzających produkty.

GDP to bezpieczeństwo produktów leczniczych w łańcuchu dostaw

O NAS

Pracownicy firmy LIGAND Polska Sp. z o.o. mając wykształcenie farmaceutyczne i medyczne, wieloletnie doświadczenie w przemyśle farmaceutycznym oraz logistyce produktów leczniczych stawiają na rozwój i dostarczanie wysokiej jakości szkoleń.

Znajomość polskich regulacji prawnych, wymagań GDP UE jak i wymagań IATA CEIV Pharma dla transportu lotniczego pozwala na skuteczne wdrożenie linii lotniczych, agentów handlingowych, spedytorów lotniczych i drogowych, firm transportu drogowego oraz hurtowni farmaceutycznych.

Skorzystanie z usług firmy Ligand Polska Sp. z o.o. to:

item showcase image

Gwarancja jakości

wykwalifikowani specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w branży farmaceutycznej mający wykształcenie farmaceutyczne, medyczne, z uprawnieniami audytora wewnętrznego ISO 9001:2015 oraz z doświadczeniem w tłumaczeniach medycznych

Optymalizacja kosztów

przy pełnym wsparciu merytorycznym

Specjalne rabaty

dla stałych Klientów

AKTUALNOŚCI

GDP (Good Distribution Practice)
DPD (Dobra Praktyka Dystrybucyjna)

Dobra Praktyka Dystrybucyjna - DPD (ang. Good Distribution Practice, GDP), jest to zbiór zasad, których stosowanie w praktyce gwarantuje, że przez całą drogę produktu leczniczego od wytwórcy do apteki zachowana będzie jego jakość i niezmienność oraz, że będzie on pochodził z legalnego źródła dostawy.

Zapewnienie jakości

Wymagania prawne krajowe jak i UE w tym zakresie, stanowią „część zapewnienia jakości, która gwarantuje, że produkty są konsekwentnie przechowywane, transportowane i obsługiwane w odpowiednich warunkach wymaganych przez pozwolenie na dopuszczenie do obrotu (MA) lub specyfikację produktu” .
Coraz częściej obserwuje się sposoby zwalczania fałszowania – fałszerstwa stanowią jedno z największych wyzwań stojących przed organami regulacyjnymi, firmami farmaceutycznymi i konsumentami.

Celem jest zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz legalności pochodzenia produktów leczniczych.

NORMY PRAWNE

Co musisz robić z przepisami prawnymi GDP?

Masz obowiązek ich przestrzegania!

Dobra Praktyka Dystrybucyjna DPD (GDP) została wdrożona w Unii Europejskiej za sprawą:

Wytycznych Komisji Europejskiej z dnia 5 listopada 2013 r. w sprawie dobrej praktyki dystrybucyjnej (DPD) dotyczącej produktów leczniczych do stosowania u ludzi.

Wytyczne Komisji Europejskiej zostały wdrożone do polskiego prawa za sprawą:

Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. poz. 381), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

  1. Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 marca 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. poz. 361);
  2. Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. poz. 872).
  3. Obwieszczeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 lutego 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.

Spełnienie wymagań DPD (GDP) obowiązuje:

  • Hurtownie farmaceutyczne,
  • Organizacje zajmujące się transportem produktów leczniczych (samochodowy, lotniczy, morski, śródlądowy oraz kolejowy),
  • Podmioty organizujące transport produktów leczniczych,
  • Organizacje zajmujące się magazynowaniem na rzecz hurtowni farmaceutycznych,
  • Usługi przeładunku, komplementacji wysyłek produktów leczniczych,
  • Organizacje realizujące kompleksowo usługi dystrybucyjne produktów leczniczych;

Wymagania DPD (GDP) obejmują w zakresie łańcucha logistyki 9 rozdziałów:

  • Zarządzanie jakością
  • Personel
  • Pomieszczenia i sprzęt
  • Dokumentacja
  • Czynności operacyjne
  • Reklamacje, zwroty, podejrzenia sfałszowanych produktów leczniczych i wycofanie produktów leczniczych
  • Działania zlecane podmiotom zewnętrznym
  • Inspekcje wewnętrzne
  • Transport

USŁUGI

Dokumentacja GDP/DPD

Wdrożenie systemu jakości opartego o wymagania  Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej zgodnie z:

Wytycznymi Komisji Europejskiej z dnia 5 listopada 2013 r.

w sprawie dobrej praktyki dystrybucyjnej (DPD) dotyczącej produktów leczniczych do stosowania u ludzi.

Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. poz. 381)

z uwzględnieniem zmian wprowadzonych: Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 marca 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. poz. 361); oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz. U. poz. 872).

  • Przygotowanie oraz wdrożenie pełnej dokumentacji Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej
  • Audyt DPD / zerowy
  • Ocenę sprawowanego nadzoru nad podwykonawcami
  • Kwalifikację jakościową oraz audyt podwykonawców usług
  • Audyt odbiorców oraz dostawców produktów
  • Uczestnictwo w inspekcjach prowadzonych przez organy państwowe oraz uczestnictwo w audytach prowadzonych przez podmioty zewnętrzne
  • Przeprowadzenie analizy ryzyka
  • Przeprowadzenie szkoleń z wdrażanej dokumentacji

Transport

  • Kompleksowe przygotowanie firmy transportowej / spedycyjnej w zakresie zgodności z najnowszymi wymogami DPD (GDP)
  • Kwalifikacji transportu
  • Walidacji procesu transportu
  • Oceny istniejącej dokumentacji transportowej
  • Dla spedytorów lotniczych oraz agentów handlingowych dodatkowo zapoznanie z wymaganiami IATA CEIV Pharma TCR (Temperature Control Regulations) oraz porównanie z EU GDP (Good Distribution Practice)

Magazyny

  • Audyt DPD magazynu
  • Projektowanie topografii magazynów
  • Projektowanie przepływów towarowych
  • Przygotowywanie schematów magazynów
  • Mapowanie rozkładu temperatur

Kwalifikacja i walidacja

  • Przygotowania polityki walidacyjnej
  • Opracowania głównego planu walidacji
  • Kwalifikacji pomieszczeń, urządzeń, instalacji krytycznych, systemów pomocniczych, personelu
  • Walidacji procesu magazynowania, procesu transportu oraz innych, wybranych procesów
  • Walidacji systemu monitoringu temperatury i wilgotności
  • Nadzoru nad walidacją systemów komputerowych
  • Wdrożenia programu rewalidacji na kolejne lata
  • Stałej opieki nad rewalidacją procesów

Mapowanie rozkładu temperatur

  • Mapowania magazynów
  • Mapowania chłodni
  • Mapowania komór przeładunkowych
  • Mapowania pojazdów transportowych
  • Analizy ryzyka, analizy rozmieszczenia punktów pomiarowych oraz wskazanie miejsc krytycznych

Szkolenia

  • Szkolenia z Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej oraz Prawa Farmaceutycznego dla wszystkich pracowników biorących udział w dystrybucji produktów leczniczych
  • Analiza ryzyka
  • Kwalifikacja i walidacja
  • Walidacja procesu transportu /magazynowania
  • dla Osób Odpowiedzialnych
  • dla wszystkich pracowników skwalifikowanych do GDP
  • Ogólne – podstawy prawne, wymagania GDP
  • Operacyjne – procedury i instrukcje

Audity wewnętrzne

W ramach obowiązujących firmę auditów wewnętrznych przeprowadzamy kontrole na zlecenie

Upewnij się, czy Twoja Firma jest gotowa do działania a my pomożemy ci upewnić się, że Twoja Osoba Odpowiedzialna ma aktualną wiedzę na temat wymagań

Pełnomocnik ds. GDP/DPD kontraktowy

Powołanie Osoby Odpowiedzialnej

Przedsiębiorca prowadzący hurtownię farmaceutyczną musi zatrudnić wystarczającą ilość kompetentnego personelu do wykonywania zadań związanych z obrotem produktami leczniczymi. Pracownicy zatrudnieni w hurtowni farmaceutycznej muszą przejść szkolenia wstępne przed przystąpieniem do pracy oraz być szkoleni w sposób ciągły zgodnie z pisemnym programem szkoleń. Każdy z pracowników musi posiadać ściśle określony zakres obowiązków.

Każdy przedsiębiorca prowadzący obrót hurtowy wyznacza Osobę Odpowiedzialną. Osoba Odpowiedzialna musi posiadać odpowiednie uprawnienia niezbędne do wykonywania jej obowiązków i dysponować dostępem do niezbędnych zasobów. Należy podkreślić, że nowelizacja Prawa farmaceutycznego i nowe rozporządzenie w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej znacznie zwiększyły uprawnienia i obowiązki Osoby Odpowiedzialnej, a co za tym idzie wzrosło jej znaczenie. Obecnie pełni ona kluczową rolę w systemie jakości i z tego powodu powinna zająć istotną pozycję w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa prowadzącego obrót hurtowy produktami leczniczymi.

Odpowiednia Osoba Odpowiedzialna musi mieć doświadczenie w przechowywaniu i dystrybucji produktu farmaceutycznego oraz w obowiązujących standardach i procedurach dotyczących GDP.

Rolą Osoby Odpowiedzialnej jest audyt i doradztwo w zakresie standardów GDP, udział w procesie wycofania wszystkich partii produktów leczniczych i doradzanie w kwestiach dotyczących GDP.

Relacje między Dyrektorami Spółki i Osobą Odpowiedzialną są zatem kluczowe dla sprawnego działania dystrybucji farmaceutycznej – wybór doświadczonej Osoby Odpowiedzialnej jest bardzo ważny dla Twojej firmy. Dlatego kontraktowa Osoba Odpowiedzialna z firmy LIGAND Polska Sp. z o.o. może być właściwym rozwiązaniem.

ISO 9001:2015

Norma ISO 9001 zawiera wymagania dla systemu zarządzania jakością mającego zastosowanie dla każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości i rodzaju, która potrzebuje wykazać zdolność do ciągłego dostarczania wyrobów zgodnych z wymaganiami klienta i mających zastosowanie przepisów oraz dążącej do zwiększenia zadowolenia klienta (według ISO 9001 wyrobem jest także usługa).

Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością zgodnie z normą ISO 9001:2015 składa się z następujących etapów:

  • Audit wstępny ISO 9001:2015
  • Szkolenie wstępne
  • Identyfikacja i określenie procesów
  • Struktura organizacyjna i odpowiedzialności
  • Polityka jakości  i cele jakości
  • Regulacje systemowe – dokumentacja
  • Księga jakości
  • Szkolenia pracowników z zakresu nowych regulacji – wdrożenie
  • Audity wewnętrzne ISO 9001
  • Działania korygujące, zapobiegawcze i doskonalące
  • Przeprowadzanie przeglądu systemu zarządzania jakością ISO 9001

Tłumaczenia medyczne z/na język angielski

  • Procedury
  • Instrukcje
  • Normy prawne
  • Checklist’y
  • Dokumenty z auditów
  • E-maile od kontrahentów

HACCP

  1. Co to jest HACCP

HACCP to System Analizy Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontrolne. To metoda, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, również i przede wszystkim podczas transportu żywności.

  1. Kogo obowiązuje

Zgodnie z prawem, wszystkie firmy uczestniczące w łańcuchu żywnościowym mają obowiązek wdrożyć i udokumentować system HACCP, niezależnie od swego profilu działalności i wielkości: firmy transportowe, magazyny żywności, przetwórcy i producenci żywności, stołówki, sklepy, przedszkola, restauracje, producenci opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością, szpitale i wiele innych. Wdrożenie zasad HACCP pozwala eliminować ryzyko związane z biologicznym, chemicznym i fizycznym zanieczyszczeniem żywności.

Fundament HACCP stanowi 7 zasad definiujących ogół zasad. Co więcej, przewoźnicy wożący produkty spożywcze poza wdrożeniem HACCP, mają również obowiązek zgłoszenia się lub rejestracji we właściwym urzędzie odpowiedzialnym za nadzór nad żywnością (np. w Inspektoracie Sanitarnym).

  1. Kto tego wymaga

Do wdrożenia systemu HACCP obliguje prawo. Ponadto jest wymagany przez zleceniodawców, którzy wdrożyli system HACCP w łańcuchu dostaw produktów żywnościowych. Oznacza to, że dla przewoźników często barierą wejścia do łańcucha dostaw żywności jest wdrożony i utrzymany System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli. Niezaprzeczalnym dowodem na spełnienie wymagań załadowców jest posiadanie ważnego certyfikatu HACCP. Daje to pewność, że produkty spożywcze dotarły “z pola do stołu” w jakości -co najmniej- nie pogorszonej.

  1. Korzyści dla firmy transportowej

Największą korzyścią z wdrożenia i certyfikacji HACCP jest przemieszczenie żywności w sposób nie wpływający na pogorszenie jej jakości oraz:

  • usystematyzowane procedury i dobre praktyki bezwzględnie przyczyniają się do rozwoju firmy
  • podnosi wiarygodność i konkurencyjności na rynku
  • umożliwia udział w przetargach na transport żywności
  • poprawia komunikację wewnątrz firmy
  • umożliwia skorzystanie ze sprawdzonych i efektywnych praktyk, a więc doświadczenia innych uczestników łańcucha dostaw żywności, które opisuje system przygotowuje na sytuacje krytyczne, np. awarię systemu chłodniczego
  • rozszerza spektrum potencjalnych zleceniodawców o przewozy zgodne z WHO/FHO
  • pozwala na zapobieganie reklamacjom np. z tytułu nie spełnienia odpowiednich warunków temperaturowych podczas transportu
  • otwiera drogę do grupy załadowców z branży spożywczej
  • ułatwia wdrożenie norm takich jak: ISO 9001, ISO 22000, BRC, IFS
  1. Wdrożenie systemu HACCP

Koszty wdrożenia systemu HACCP są uzależnione od rodzaju i wielkości przedsiębiorstwa, oferowanych usług oraz liczby zatrudnionych pracowników. Do głównych kosztów należą: szkolenia pracowników i audytorów wewnętrznych, usługi doradcze oraz czas, jaki organizacja musi poświęcić na wdrożenie. Dodatkowym kosztem jest audit certyfikujący i coroczne audity recertyfikacyjne, wykonywane przez firmę zewnętrzną.

IFS Logistics

Standard IFS Logistics został stworzony dla zapewnienia bezpieczeństwa produktów w całym łańcuchu dostaw. Skierowany jest do dystrybutorów i nie odnosi się do zakładów przetwarzających produkty.

Standard IFS Logistics dotyczy wszystkich rodzajów transportu (samochodowy, kolejowy, morski, powietrzny i inne) oraz do produktów wymagających kontroli temperatury lub stabilnych warunków otoczenia. W zakresie IFS Logistics są produkty żywnościowe (luzem, bez opakowania i produkty zapakowane) oraz produkty nieżywnościowe.

IFS Logistic obejmuje wszystkie procesy związane z logistyką: załadunek, transport, rozładunek, magazynowanie, obsługę i dalszą dystrybucje. Od początku 2013 roku obowiązuje 2 wersja standardu IFS Logistics.

Korzyści z wdrożenia systemu IFS Logistics

Poprawne wdrożenie IFS Logistics zapewnia:

  • ustanowienie wspólnego standardu według jednolitego systemu oceny;
  • pracowanie z akredytowanymi jednostkami certyfikującymi i wykwalifikowanymi audytorami zatwierdzonymi przez IFS;
  • zapewnienie porównywalności i przejrzystości w całym łańcuchu dostaw;
  • zmniejszenie kosztów i oszczędność czasu, zarówno dla dostawców i sprzedawców detalicznych.

Certyfikacja IFS Logistics – dlaczego warto?

Certyfikat IFS Logistics to:

  • Potwierdzenie najwyższej jakości usług i bezpieczeństwa w łańcuchu żywnościowym;
  • Ograniczenie auditów prowadzonych przez klientów;
  • Zyskanie większego zaufania wśród klientów i kontrahentów;

Certyfikacja IFS Logistics

Gdy wszystkie wymagania standardu IFS Logistics są spełnione, co może zostać potwierdzone przez wykonanie auditów wewnętrznych, organizacja może przystąpić do auditu zewnętrznego. Powinien on zostać wykonany przez stronę trzecią – jednostkę certyfikującą.

Po pozytywnie zakończonej certyfikacji zostanie wydany certyfikat IFS Logistics. Certyfikacja jest przyznawana na rok.

Jaki jest koszt wdrożenia IFS Logistics?

W celu uzyskania oferty zachęcamy do wysłania zapytania ofertowego poprzez formularz kontaktowy.

NAPISZ DO NAS